Vores historie

Den høflige tiltaleform i forretningen skyldes ikke arrogance. Kunderne tiltales som regel med ”De”, da det lille De symboliserer, at ”man er til for kunden”.

The var den vigtigste handelsvare i slutningen af 1700-tallet, der også benævnes som den ”florissante” (blomstrende) periode. Ikke sjældent bestod 85-90 % af skibenes last af the, og op gennem 1700-tallet blev theen mere og mere populær.

Det var på Christianshavn, at handelen med Østen for alvor begyndte. I sidste halvdel af 1700-tallet blomstrede både handelen og velstanden her i en af de ældste bydele i København. Det skyldtes ikke kun, at Asiatisk Kompagni havde til huse her, men nok så meget at de mange skibe, der bragte varer fra det fjerne Østen, lagde til ved kajen.

Niels Broch Perch
Blandt de mest ansete af disse købmænd var Jens Bay Perch, som var født i Randers i 1751. Jens Bay Perch hentede stor inspiration og hjælp fra legatstifteren, den højtagtede storkøbmand Niels Brock, som unge Jens havde stået i lære hos. Under læretiden havde Jens Perch hurtigt vundet agtelse blandt sine medborgere, og i 1776 startede han sin første virksomhed på Christianshavn, ikke langt fra de små kanaler.

Jens Bay Perch valgte at opkalde sin førstefødte søn, født i 1788, efter vennen og storkøbmanden Niels Brock, og sønnen kom således til at hedde Niels Brock Perch. Niels Brock Perch var uden tvivl skabt til handel, og han skulle senere blive grundlæggeren af det gamle thehus, A. C. Perch’s Thehandel.

I april 1835 åbnede Niels Brock Perch den lille butik i Kronprinsensgade 5, hvor theforretningen den dag i dag stadig har til huse. Den lille nye butik lejede han af frimurerlogen, der havde til huse i nr. 7. Ægteparret Perch havde mistet deres førstefødte søn, og Niels Perch valgte at opkalde sin forretning efter deres tredjeældste søn, Axel Christian Perch. Målet med forretningen var at sælge de bedste theer fra hele verden, samt en lille smule porcelæn. Alle varer importerede Niels selv fra skibene, der lagde til nede ved pakhuset og den lille butik blev hurtigt en succes.

Kongelig Hofleverandør
I 2002 havde A. C. Perchs Thehandel den store ære at blive udnævnt til Kongelig Hofleverandør.
Firmaet havde igennem mange år leveret the til Kongehuset, og udnævnelsen har betydet meget for forretningen, som i små 175 år har forsøgt at værne om gamle handelsdyder og god forretningsetik. Annelise og Henning Ravn takkede for udnævnelsen under en audiens hos Hendes Majestæt Dronning Margrethe 2.
Annelise og Henning tilhører muligvis en uddøende race i dagens Danmark, da de formår at kombinere privatliv med et hektisk forretningsliv. Perchs Thehandel ledes nu til daglig af Annelise og Henning Hincheldey Ravns to børn, Stine Hincheldey Alwen og Christian Hincheldey.

Fra gaslamper til internet
I august 1998 skete der en ny revolution i den gamle forretning: Perchs Thehandel gik på internettet med sin første online shop. Ord som ”online markedsføring”, ”affiliate-aftaler” og ”søgemaskineoptimering” var ellers ikke blandt de mest anvendte gloser i forretningens hverdag. Forretningen havde i mange år leveret postordre-the til thedrikkere i ind- og udland, men det nye medie gav helt nye muligheder.
Kundernes ordrer blev dengang genereret via e-mailformularer og sendt til forretningens inbox. Det var simpelt, men theen var nu synlig for alle, både for kunder i provinsen og udenlands.

Den gamle forretning ser næsten ud som i 1835. Den gennemgår løbende restaureringer, da dagligdagen slider hårdt på den, men meget af det gamle interiør fra 1835 er stadig intakt. Disken, mange af hylderne og gyldenlædertapetet på væggene kan føres tilbage til 1835, og de gamle apotekervægte bliver jævnlig repareret og kontrolleret. Nogle ting er dog nye: Der er blevet installeret elektrisk lys, personalet udskiftes indimellem, og betalingskort-terminalerne har fået en fast plads ved siden af kasseapparatet.

A. C. Perchs Thehandel har stort set altid været et familiefirma, hvor der til tider har været tre generationer bag disken. Høje kvalitetskrav og en seriøs faglig betjening har altid været forretningens højeste mål, og A. C. Perchs Thehandel kan i dag glæde sig over at have betjent syv generationer siden 1835. Forretningens mangeårige succes skyldes også et højt engageret personale, som har præget ånden og bidraget til udviklingen i den gamle forretning. Hvis man først betages af forretningens og theens ånd, kan det være svært at give slip.

Ovenstående er uddrag fra bogen “The – fra blad til kop” som kan købes HER